Onze werkwijze

Meer succes door optimale communicatieskills met Metta!

Het is de missie van Metta om te zorgen dat organisaties meer succes hebben vanuit verbinding: met collega’s onderling, klanten, stakeholders, samenwerkingspartners. En dat er veel minder gedoe is rond communicatie in organisaties. Samen hebben wij 30 jaar ervaring en helpen we professionals aan optimale communicatieskills vanuit verbinding en aandachtvolle communicatie. Een greep uit hoe klanten ons en onze werkwijze ervaren, lees je hier. Onze werkwijze:

  1. Communicatievragen behapbaar en praktisch maken
    Wij vertalen elke communicatievraag vakkundig naar de dagelijkse praktijk: waar gaat het eigenlijk over, wie moet er iets mee en hoe doet diegene dat? We vertalen de vraag ook altijd naar de communicatieskills van betrokken professionals: waar zitten kansen? Op deze manier praten we niet alleen ‘hoog over’ en wordt het voor iedereen behapbaar en praktisch. Grotere kans daardoor op blijvende resultaten!
  2. Prikkelen met plezier en inspiratie
    Communicatie is leuk! Wij nemen professionals mee in de wijsheden van ons vak, dat eigenlijk iedereen de hele dag beoefent… Met een flinke dosis plezier en inspiratie prikkelen wij professionals zo om zelf hun communicatieskills te vergroten. Zodra ze ontdekken wat er allemaal mogelijk is en wat daarvan de effecten zijn, gaat iedereen overstag.
  3. Meer op intuïtie vanuit rechter hersenhelft
    De meeste professionals gebruiken vooral hun linker hersenhelft. Dat brengt je niet altijd verder en biedt soms weinig nieuwe invalshoeken. Daarom werken wij veel met technieken die de rechter hersenhelft prikkelen. Die kant staat voor je intuïtie, gevoel en verbeelding. Wij weten hoe je die onderschatte schat aan waardevolle kennis aanboort, bijvoorbeeld met een opstelling, beeldkaarten en creatieve technieken. Want beide hersenhelften volop inzetten geeft jouw vraagstuk een enorme boost en leidt tot oneindig veel oplossingsmogelijkheden.
  4. Klant centraal
    Een organisatie heeft bestaansrecht als er klanten zijn die haar diensten of producten afnemen. Toch wordt de klant, cliënt of patiënt vaak te weinig betrokken bij communicatievraagstukken. Wij helpen organisaties door in alle vraagstukken zo goed als dat kan en mogelijk is, de klant te betrekken: wat vindt, denkt en wenst hij/zij?
  5. Organisatiekoers centraal
    Alle professionals in een organisatie dragen uiteindelijk bij aan het grotere geheel: de organisatiekoers. In de praktijk raakt dit besef nogal eens op de achtergrond. Iedere afdeling is druk met z’n ‘eigen’. Dat komt het grotere geheel niet ten goede. Vanuit het onderdeel communicatie maken we opnieuw die verbinding. Dat doen we door bij elk vraagstuk de organisatiekoers te betrekken: hoe draagt wat wij met ons team/onze afdeling doen bij aan die koers?

Systemisch kijken en werken
Wij zien elke organisatie, team, afdeling en individu als (onderdeel van) een (groter) systeem. vooruitDat betekent dat alles en iedereen elkaar beïnvloedt. Vaak op een manier die je niet direct ziet met je blote oog. Net zoals communicatie, dat overal in verweven zit. Als een systeem uit balans is, ontstaan er problemen. Bijvoorbeeld:
– een toename in het ziekteverzuim;
– een functie die je telkens niet goed ingevuld krijgt;
– een onrustig team;
– een product of dienst dat je niet vermarkt krijgt;
– een manager die zijn rol niet kan pakken;
– een cultuur vol geklaag en negativiteit;
– etc.

Vaak lossen organisaties deze problemen op met interventies zoals coaching, een training of zelfs soms ontslag. Soms werkt dit onvoldoende. Je kunt deze problemen of vraagstukken ook onderzoeken door de ‘onderstroom’ te onderzoeken, via je zakelijke intuïtie. Daarbij prikkel je je rechter hersenhelft. Een techniek die hierbij goed past, is een opstelling. Metta Communicatie volgde hierin een opleiding en kan dit begeleiden.

Metta Communicatie Stempel roze

‘Niet elk vraagstuk draait om communicatie, maar communicatie zit in elk vraagstuk.’